Start » Golf » Golfa dig till bättre affärer
Golf

Golfa dig till bättre affärer

Det finns troligen ingen friskvårdsaktivitet som kan stärka ett företags kundrelationer, bygga varumärke och skapa lojalitet bättre än golf.

Att under ett antal timmar få umgås i naturen och samtidigt ha tillfälle att prata affärer. Men det finns fallgropar och det gäller att göra rätt och vara noga med detaljerna för att få ut bästa möjliga resultat av en dag på golfbanan.

Idag har alla seriösa företag etiska regler för hur och om medarbetare tillåts bli bjudna på olika evenemang. Lagstiftningen är också tydlig över att golf – precis som andra aktiviteter inte direkt är knutna till verksamheten – kan betraktas som muta. TV-programmet Uppdrag granskning klargjorde nyligen detta på ett tydligt sätt och satte fingret på hur företagsgolf inte bör utformas. Glöm den förlegade men tidigare tyvärr inte helt ovanliga formen med sprit, dyra presenter, dignande prisbord och ett lyxigt upplägg. Nu handlar det om strikt marknadsföring, friskvård, motion, trivsel, stärkta relationer, upplevelser och att verkligen bygga varumärket.

Upplevelse och personlig utveckling

Som i all marknadsföring gäller det att den som bjuds till en golfaktivitet kommer därifrån med en upplevelse. Att erbjudas något som är utvecklande, i yrkesrollen och som person. Idag måste en dag på golfbanan därför fyllas med mer så att den tid som avsätts blir ännu mer givande annars riskerar aktiviteten att slå tillbaka och bli både kostsam och negativ.

Uppmärksammad, välkommen, omhändertagen och uppskattad är vad jag som gäst vill känna mig. Gör ett körschema över alla detaljer från det att gästen kommer till golfklubben och till dess arrangemanget anses avslutat. Slentrian lyser igenom direkt och är tyvärr inte ovanligt. Planera redan innan också för hur tävlingen följs upp i efterhand för att skapa och stärka affärerna. Tackbrev, telefonuppföljningar, utskick av bilder eller filmer från dagen, kompletterande information och så vidare. Listan kan göras lång.

golf

Välj spelform

En viktig del i arrangemanget är givetvis själva golftävlingen. Här är det ofta som nämnda slentrian blir extra tydlig: 18 hål, poängbogey, längsta drive, närmast pinn, mat och prisbord. Tänk till på alternativen vad som är bäst för att uppnå de mål som satts upp för dagen. Exempelvis blir lagtävlingar vanligare då det kan skapa engagemang från alla deltagare under hela tävlingen. Det bygger också starkare relationer bland deltagarna. Måste det vara 18 hål? Aktiviteter ute på banan? Småtävlingar på varje hål där den bäste golfaren kanske inte alltid vinner? Tips och råd från golftränare om hur de ska planera och genomföra spelet på den bana de ska spela? Lite utbildning och träning som utvecklar min golf? Tänk till och gör dagen till en helhetsupplevelse.

Syfte och mål

En golftävling kostar pengar och det är en investering som vägs mot andra alternativ i marknadsföringen. Därför är det viktigt att sätta upp mål för vad arrangemanget ska ge ”på sista raden” i termer av intäkter.

Försök inte dölja att dagen arrangeras för att skapa affärer. Så passa på att ta tillfället att informera om det som är viktigt för verksamheten. Ni får troligen aldrig en mer positiv inramning till en presentation än den ni får på en golfbana inför en härlig upplevelse tillsammans med en grupp trevliga människor i en fantastisk miljö. Som gäst vill jag inte åka från golfbanan med en otäck känsla av att ha blivit smörjd eller mutad. Jag vill ha en dag av upplevelser, stärkta relationer, trivsel och tydlig information från den jag blivit inbjuden av. Får jag det så har arrangören lyckats med att stärka vår relation vilket troligtvis är värdefullt för oss båda i framtiden.

Nästa artikel