Då, 1992, hade vi 8 bryggerier i Sverige, lika många importörer och 2 whiskyklubbar. Vi hade ingen ölkultur, vi hade ”stor stark”. Man brydde sig inte om smak, doft, temperatur, eller vad ölen passade till, bara den var stor och stark. Jag ställde ofta frågan till ”Stor stark-drickarna” om de brukade beställa ”stor mat” också? Jag blev idiotförklarad mer än en gång under de där första åren. Men inte nu längre.

 

Helt rätt utveckling

 

Idag har vi en internationellt välkänd och högt ansedd öl-, och whiskykultur. Producenterna producerar drycker av världsklass och vi konsumenter kan så mycket mer om vår egen smak. Det är bevisat att vi svenskar dricker mindre, dyrare och mycket mer vatten. Alkoholsvaga kvalitetsöl har fått ett härligt uppsving. Helt rätt utveckling!

Från 8 bryggerier då, till över 320 idag

Från 8 bryggerier då, till över 320 idag, med stor geografisk spridning. Därtill även många whisky-, gin, vodka, snaps-destillerier. Många nya arbetstillfällen har skapats för högutbildade och lågutbildade, i storstad och på landsbygd.

 

Begränsad marknad

 

Men, vi har fortfarande samma begränsade marknad. Varför finner vi oss i detta? Vi har försäljningsmonopol – Systembolaget. Vi har oligopol där restauranger ”ägs” av bryggerier. Hur i hela fridens namn ska våra producenter kunna få sina räkenskaper att gå ihop, var ska de sälja för att få upp volym för att överleva och fortsätta växa?

Gör samma sak med licensierade butiker.

Vad kan vi göra då? Vi måste skapa en större marknad. Tillåt gårdsförsäljning. Basta! Låt Systembolaget vara kvar, underbart att vi kan köpa vad vi vill i hela landet. Tillåt även specialbutiker. I vårt land måste man gå på kurs i ansvarsfull alkoholhantering och ha klarat handel & vandel-prövning för att få tillverka, importera eller driva restaurang. Gör samma sak med licensierade butiker. Enkelt!

 

En välfungerande plattform

 

Det är det ena. Det andra är att skapa en väl fungerande ”Plattform” för svensk dryckesexport. Denna plattform skulle göra det enkelt att exportera. Den är lätt att genomföra. Jag skrev ett kompendium, Swedish Beverage, till f.d. handelsministern Ewa Björling 2011. Hon tyckte att det var en helt fantastisk idé.

Nu är det är dags att damma av kompendiet

Tyvärr blev jag stoppad längre ner i leden av ”damer” som tyckte att de kunde göra detta själva. Så det blev inget. Nu är det är dags att damma av kompendiet och boka möte med nuvarande handelsministern, för det är lika aktuellt idag som 2011 och vi måste verkligen göra allt vi kan för att få igång en större friare marknad, så att vi kan få behålla vårt svenska ”Dryckesunder”!

Skål!