Det fördes många spännande diskussioner, och en av de saker som var tydlig var hur konsumenter värderar olika vinländer utifrån känslan för landet i sin helhet. Ett mönster som också går igen när man talar med människor på provningar, mässor och i andra vinsammanhang.

Den personliga känslan är viktig för hur man väljer sitt vin från hyllan.

Förutom de uppenbara faktorerna som pris, smak, och även design, är den personliga känslan viktig för hur man väljer sitt vin från hyllan. Försäljningen av vin på Systembolaget domineras idag av Italien, främst gällande röda viner. Italien har ett särdeles inpräglat signum i svenskarnas minnen, då landets viner beskrivs som traditionella, kvalitativa, klassiska och trygga. Den långa traditionen av vintillverkning och den välrenommerade matkulturen bidrar givetvis till hur man ser på landet. Man upplever en stark koppling mellan landets mat- och vintradition, och ser framför sig ett småskaligt jordbruk med producenter som i generationer arbetat med vin och förädlingen av de lokala råvarorna, även om mycket av det som faktiskt säljs på bolaget är långt ifrån denna romantiska idé.

 

Ett av de viktigaste resmålen

 

Italien är också ett av våra viktigaste resmål och 2016 låg det som nummer sex på svenskarnas resetopplista. När jag föreläser om vin så brukar jag prata om varför man ofta kan uppleva viner på olika sätt beroende på tillfälle. Visst är det så att mat och vin i kombination påverkas av grundsmaker, texturer och ingredienser, men jag hävdar också att känsla och miljö är några av de starkaste komponenterna som bidrar till helheten.

Kärlek kan utan svårighet få kombinationen av en supertorr champagne och chokladdoppade söta jordgubbar

Vi har väl alla suttit på ett turisthak och njutit av det lokala vinet för att sedan bli besviken på detsamma när det öppnas hemma i radhuset efter timmar av släpande på en stinn resväska? Det säger väl sig själv att sand mellan tårna, solsken och semester kan få vilken vinupplevelse som helst att nå stora proportioner, och samma sak gäller känsloläge. Kärlek kan utan svårighet få kombinationen av en supertorr champagne och chokladdoppade söta jordgubbar att sjunga i munnen bara för att man samtidigt tittar in i sin älskades ögon. Kärlek till ett land, eller längtan efter semester får oss också att undermedvetet leta efter dessa känslor på systembolagets hyllor.

 

Återskapa känsla via vinval

 

Om vi går tillbaka till början av texten där ord som klassisk, traditionell och kvalitativt så ofta beskriver Italien, kan vi snabbt härröra detta till den mysiga bild som oftast kablas ut i media. Ernst sitter på en terrass i Toscana och binder kransar, Plura bjuder på italiensk mat och plinkar på gitarren i solnedgången över Sicilien.

Man kan snabbt dra paralleller mellan resultatet av ja-sägarna och vilka som varit där på resa.

Detta bidrar direkt till att allt fler turister väljer att tillbringa sin semester i dessa härliga människors fotspår för att sedan vilja återskapa känslan genom sina vinval. Italien är långt från ensamt när det gäller detta: Sydafrika har också sin beskärda del av semester-ambassadörer. Om man frågar en grupp konsumenter om de handlar mycket vin från Sydafrika så kan man snabbt dra paralleller mellan resultatet av ja-sägarna och vilka som varit där på resa.

 

Frågan blir mer intressant och viktig

 

Upplevelsen av resmålet och känslorna som man bär med sig efteråt är i många avseenden lika viktiga som pris, smak och hur flaskans etikett ser ut. Visst har de europeiska länderna en fördel när det gäller tillgänglighet. Länder som ligger längre bort är givetvis inte lika frekvent besökta, men det gör bara frågan ännu mer intressant och viktig.

I Sydafrika arbetar man redan aktivt med vinturism där mat och dryck blir en naturlig del av resan

Det gäller att skapa en känsla för ursprungslandet, och utveckla samarbetet mellan turism och vinnäring. I fallet Sydafrika arbetar man redan aktivt med vinturism där mat och dryck blir en naturlig del av resan - även om strömmen av turister dit är betydligt lägre än till våra europeiska grannar. Jag tror att framtidens marknadsföring av vin bygger på gränsöverskridande samarbeten mellan jordbruk, turism, natur och kultur. Detta kan skapa nya möjligheter, och bidra till ett ökat intresse för landet, vilket i sin tur leder till fler turister, och fler presumtiva köp från Systembolagets hyllor.