Förmiddag på Kungsholmen. Jag knackar på hos Bengt Frithiofsson, journalist och vinkännare känd från bland annat TV4. Det är en vacker, solig vårdag. Vi ska tala om Systembolagets ”gömda sortiment” och hur man bryter sig in i detta, till synes oändliga utbud av drycker?

Det är naturligtvis världsunikt

Vi slår oss ned på hans balkong. Framför ligger Riddarfjärden stilla och solar sig. På andra sidan vattnet bröstar Södermalm upp sig. Systembolagets sortiment sträcker sig långt bortom flaskorna på butikernas hyllor. Tusentals titlar finns tillgängliga att beställa via Systembolagets hemsida för att hämtas ut några dagar senare. Bengt går för att sätta på kaffet och jag nämner något om att det är en ynnest att vi i Sverige har möjlighet att testa viner från hela världen och Bengt håller med:

– Det är naturligtvis världsunikt. Jag tror inte att det finns något land i världen som har så många olika viner att välja mellan på ett och samma ställe. Sen har beställningssortimentet fått den svenska vinmarknaden att explodera. Vilket gett media ökade möjligheter att informera allmänheten om vad som händer, vad som är trend och vad man själva tycker är intressant.

Information på annat håll

Problemet är att hitta i denna snåriga värld av viner. Systembolaget ger få ledtrådar, informationen är sparsmakad.

– Vinjournalistiken är en naturlig och självklar del i tillvaron när vi bor i ett land som sedan 1917 alkoholpolitiskt i stort sätt styrts som monopol. Det ligger i Systembolagets natur att vara neutral och därför hänvisas man att söka information på annat håll. Via tryckta medier, tv eller på nätet. Det finns en handfull etablerade vinkritiker i Sverige och på nätet slåss en mängd bloggare om uppmärksamheten. Möjligheten att jämföra många olika subjektiva röster kring ett och samma vin har aldrig varit större.

Man måste lära sig att sålla i all den information som finns tillgänglig

Man måste lära sig att sålla i all den information som finns tillgänglig. Skriver den ena kritikern upp ett vin, kanske det betyder att du ska hålla dig borta, att vinet egentligen är kasst. Andra skribenters åsikter kanske ligger närmare dina egna. Smaken är ändå, till syvende och sist, som baken. Ju mer det finns att välja bland, desto svårare blir det för konsumenten. Men intresset att lära sig mer växer hela tiden och Sverige är ett av de mest vin-nyfikna länderna i världen – medborgarna är på hugget.

– Vi är alkoholpolitiskt formade. Alkoholpolitiken handlade, under hela 1900-talet, om att det var helt ok att supa skallen i bitar på helgen. Bara du jobbade nyktert och bra under veckan. Men det där gäller inte längre, vi konsumerar inte på det sättet längre. De flesta har lärt sig att hantera alkohol på ett civiliserat sätt, säger Bengt.

Blir ett samtalsämne

Det gäller att vara ute i god tid när man handlar på beställningssortimentet. Att svänga förbi Systembolaget på väg hem från jobbet är ingen idé.

Vinet är en livgivare. Det är för att, rätt använt, hålla oss levande

– Man måste vara ute i god tid. Något som nutidsmänniskan och storstadsmänniskan aldrig är. Att beställa vin från beställningssortimentet tar längre tid vilket gör annan relation till det. Det blir samtalsämne under middagarna. I hallen på väg till. Tre vackra, svartvita fotografier hänger på väggen. De föreställer några av jazzmusik största. Dizzy Gillespie trånar efter Ella Fitzgerald, bredvid hänger en ung Frank Sinatra.

Bengts ord, som avslutade intervjun, dröjer sig kvar i mina tankar: Vinet är en livgivare. Det är för att, rätt använt, hålla oss levande.