Att träning och god kost är bra för hälsa och välmående är en gammal sanning som tåls att upprepas. Många av oss missar dock en viktig pusselbit i vår träning, nämligen balansen. Särskilt hos äldre är en bra balans viktigt för upplevelsen av säkerhet i vardagen och för att förebygga fall.

Rädsla en riskfaktor

– En god balans förlänger livet och förbättrar livskvaliteten. Det är sex gånger fler som dör av fallolyckor än i trafiken varje år. Majoriteten av dem är äldre och orsaken är ofta dålig balans som leder till att man ramlar.  Har man en gång ramlat blir rädslan dessutom stor att det ska ske igen, säger Agneta Ståhle, professor i sjukgymnastik vid institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle på Karolinska Institutet.

Just rädslan över att ramla är en riskfaktor i sig

Balansförmågan beror av flera olika funktioner, som samordning av information från sensoriska och motoriska system men även tilltron till sin egen förmåga. Med åldern försvagas detta naturligt, men det går att motverka med aktiv träning.

– Just rädslan över att ramla är en riskfaktor i sig, för det gör ofta att man inskränker sitt rörelsemönster, vilket är precis tvärtom vad vi vill sträva efter, särskilt när vi blir äldre, berättar hon

Små medel räcker långt

Balans är färskvara och de goda nyheterna är att det aldrig är för sent att börja träna.

– De som redan tränar styrka och kondition kan smyga med lite balansträning under passet. På gym finns en rad olika redskap, som balansbollar och brädor”, säger Agneta Ståhle och lägger till:

Dans är utmärkt träning för balansen

– Men träningen kan lika gärna ske som en fristående del i vardagen. Alla har olika förutsättningar och balansträningen fungerar bäst om den utgår från den egna förmågan.

Som exempel tipsar hon om att stå på ett ben när man borstar tänderna. Eller att bryta promenaden med några meters baklängesgång. Knaggliga skogsstigar blir naturlig balansträning då kroppen hela tiden måste parera det ojämna underlaget. Och för de som gillar dans kan Agneta Ståhle avsluta med ytterligare en anledning att snöra på sig dansskorna:

– Dans är utmärkt träning för balansen, konditionen koordinationen och smidigheten. Dessutom är det ju fantastiskt roligt och en chans att träffa nya och gamla vänner!