För många av oss seniorer är det vanligt att hållningen blir lite sämre när vi blir trötta och ansträngda, till exempel i slutet av en promenad.

Många får också en ihopsjunken hållning med åren. Det gör att musklerna i nacken och ländryggen blir felbelastade, vilket kan leda till värk.

Styrketräning och regelbunden massagebehandling hjälper till att korrigera musklerna och minska värken, men om man vill kan man förbättra resultatet genom att använda en så kallad hållningsväst ett par timmar om dagen.

När hållningen förbättras minskar dessutom inte bara risken för värk, utan organ och andning fungerar också bättre

– En hållningsväst hjälper till att korrigera hållningen och kan med fördel användas i samband med fysisk aktivitet, till exempel när man är ute och promenerar, säger Arvid Forsman, vd på Stärkevästen.

För att förebygga att man felbelastar sina muskler brukar han rekommendera styrketräning i kombination med massage och regelbunden användning av en hållningsväst.

– När hållningen förbättras minskar dessutom inte bara risken för värk, utan organ och andning fungerar också bättre. Allt detta tillsammans ger en starkare och uthålligare rygg. En bonus är att du själv och andra kommer uppfatta dig som friskare och sundare tack vare din nya starka hållning, säger Arvid Forsman.