Start » Senior » Sofia har blivit seniorernas träningskompis i rutan under Coronapandemin
livet som senior

Sofia har blivit seniorernas träningskompis i rutan under Coronapandemin

Sofia Åhman Svt
Sofia Åhman Svt
Foto: Evelina Rönnbäck

I samband med Coronapandemin har idrottsläraren och den personliga tränaren Sofia Åhman från Umeå blivit ett välbekant ansikte i tv-rutan för många seniorer runtom i landet. Varje vardagsmorgon leder hon hemmagympa i SVT och allt fler har upptäckt nyttan och glädjen i att ha Sofia som sin digitala träningscoach. 

Sofia Åhman jobbar som idrottslärare på Elitidrottsgymnasiet. Hon är även personlig tränare och gruppträningsinstruktör. För ett par år sedan utbildade hon sig dessutom till personlig tränare med inriktning mot seniorer. Just seniorer och träning är något Sofia Åhman brinner lite extra för. Engagemanget skiner igenom rutan, det märks att Sofias prestigelösa och glädjespridande personlighet har gjort succé hos tittarna.

− Jag har fått så många fina brev från seniorer som helt tagit mig på sängen. Många skriver att jag ibland är den enda som säger hej till dem på hela dagen, att de uppskattar mitt sällskap och att mina hemmaträningsprogram har blivit en viktig del av deras dagliga rutin. Just dagliga rutiner är viktigt nu när äldre inte längre kan delta i samhället på samma sätt som innan Corona. Det är verkligen roligt att många seniorer som tränat med mig under en längre tid märker effekt på sitt välbefinnande, vikten och att de klarar av att göra mer i sin vardag, säger Sofia Åhman.

Träning stärker immunförsvaret

Hon blir entusiastisk när hon lyfter träningens alla fördelar.

− Förutom att stärka kroppen och dess immunförsvar fungerar träning även som en humörhöjare. Man mår jättebra när endorfinerna sprider sig i kroppen efter ett träningspass. Personer som tränar regelbundet förbättrar ofta sin sömn och stärker dessutom i allmänhet sitt psykiska välbefinnande.

Jag brukar säga att träning är världens bästa och mest effektiva medicin, säger Sofia Åhman.

Hennes råd till seniorer är att testa att träna tillsammans med en vän, träningspasset eller promenaden blir roligare när man är två, dessutom kan man skratta ihop och motivera varandra när det är motigt. Då ökar även förutsättningarna att träningen verkligen blir av.

Foto: Evelina Rönnbäck

− Kom ihåg att träning är för alla. Alla kan göra någonting och all träning räknas. Om du exempelvis hoppar av bussen en hållplats tidigare och promenerar den sista biten hem, tar trapporna istället för hissen eller ställer dig upp och gör lite ”pausgympa” efter en stund i soffan så räknas det också som viktig motion, säger Sofia Åhman.

Styrketräningen är viktig för seniorer

Hon vill gärna påminna seniorer om vikten av styrketräning. Promenader, cykling, simning och annan träning som stärker konditionen är förstås jättebra, men för att orka ta emot om man skulle ramla, stärka balansen och minska risken för värk krävs regelbunden styrketräning.

− Mellan femtio och åttio års ålder blir människor av med drygt trettio procent av sin muskelmassa. Det är viktigt att bromsa den minskningen, framförallt för kvinnor. Styrketräningen behöver definitivt inte vara avancerad och behöver inte heller göras på något gym. Man kommer långt med en stol, en mjuk träningsmatta och ett gummiband, säger Sofia Åhman.

− Jag får ofta höra från seniorer att de inte kan träna för att de exempelvis har ont i ett knä eller problem med höften. Mitt budskap till dem är att göra det de kan, varenda steg räknas. En minuts träning är bättre än noll minuter och om du inte kan göra en övning precis så som den visas så kan du prova att göra den på ditt eget sätt.

Seniorer befinner sig verkligen i träningens guldålder eftersom en liten insats kan ge så stor effekt på vardagslivet. Regelbunden träning minskar dessutom risken för depression, artros, diabetes, cancer och många andra sjukdomar, säger Sofia Åhman.

Nästa artikel