Skip to main content
Start » Wine and Dine » No. 1 har den svenska kulturen som sin största inspirationskälla
Sponsrad

Grundidén för No. 1 är att använda lokala ingredienser från närområdet. Det ska vara okomplicerat och jordnära – ett prisvärt kvalitetsalternativ och vinmärke som kan delas och avnjutas av alla. Därför tog man sloganen “For Everyone”. 

No. 1:s grundare Glenn Ström tog inspiration från Vänersborg när han började producera sprit. Den vackra omgivningen och det rena vattnet i Vänern utgör hjärtat av No.1-serien. Syftet idag är också att No.1 grundas i svensk kultur, det vill säga det jämställda, sociala och välkomnande. 

Uddevalla-lansering

No.1:s första produkt lanserades 2007. 2013 startades en egen produktion i Uddevalla och 2018 flyttades verksamheten till sin nybyggda anläggning i Vänersborg. Idag har bolaget även expanderat vidare till i Norge, Tyskland, Polen och England.

Idag producerar No.1 över 20 förstklassiga spritdrycker och utöver dessa innehar man även ett tiotal andra produkter inom såsom whiskey och tequila i sin portfölj. De erbjuder också ett urval av noggrant utvalda viner för alla tillfällen.

En stor bredd

Ett annat av No.1:s viktigaste bidrag är att kunna erbjuda valfria drinkar utifrån allas tycke och smak. Oavsett om det är en vodka, en gin eller en rom. Tanken är att du ska kunna dela en upplevelse med både vänner och familj för inomhus- och utomhusfester och middagar. 

No. 1 vill hela tiden hålla sortimentet vid liv och uppvisa en stor bredd. Flera av produkterna är drinkvänliga, det vill säga att de kräver få ingredienser och ska vara enkla för vem som helst att blanda drinkar på. 

Guldmedaljer och nya lanseringar

Bolaget är just nu inne i en expansionsfas. Produktportföljen kommer utvidgas med lanseringar under sommaren 2022 och tanken är att sortimentet ska vara i ständig utveckling med marknaden och långsiktigt följa filosofin att erbjuda något för alla. Bland annat så lanserade No.1 Old Caribbean Dark Spiced i Systembolagets fasta sortiment i mars. Den kombinerar smakerna gräddkola och vanilj och är gjord på karibisk rom.

Beviset på No.1:s kvalité är flera guldmedaljer från Europas viktigaste sprittävling European Spirit Challenge. Tävlingen bedöms av 100 av de mäktigaste europeiska köparna och både No.1 Premium Vodka och No.1 Premium Dry Gin fick priser 2021.


Sommarens hetaste drinktips är en kombination av både rätt sötma och en lagom touch av syrlighet. 

Skaka alla ingredienser med is och häll upp i högt glas

Next article